A doua zi în Danemarca a început foarte devreme pentru noi, deoarece destinația noastră pentru ziua de azi a fost International School of Billund, școala la care obișnuia să predea și Liviu, unul dintre profesorii noștri coordonatori și unde a trebuit să ajungem încă de la primele ore ale dimineții. Am fost întâmpinați cu brațele deschise, atât de copii, cât și de profesorii și personalul de acolo.
Prima activitate a fost un tur al școlii lor susținut chiar de către elevi, lucru care ne-a bucurat foarte mult. Am avut ocazia să interacționăm cu ei de aproape, să punem întrebări și să cerem detalii despre școală și curriculum. Spre exemplu, una din curiozitățile care ne-a impactat pe mai mulți dintre noi a fost faptul că la ei în școală cursurile de limba engleză, pe care o folosesc ca limba principală de predare a orelor, este predată în trei moduri diferite: Concrete English, Abstract English și un mix din ambele. Elevii ne-au explicat că la începutul anului, fiecare dintre ei a dat un test conceput special de profesori pentru a determina felul specific în care fiecare copil gândește. Astfel, ei au putut fi sortați cu ușurință în clasa cu stilul de predare care li se potrivește cel mai bine, ușurând acest proces de aprofundare al unei limbi.
Un al doilea lucru care ne-a impresionat foarte tare a fost spațiul școlii în sine. Deși ei se află acum în plin proces de renovare și relocare a multora dintre sălile de clasă și implicit materiale didactice, am putut întrezări „personalitatea” școlii în fiecare încăpere. Pereții holurilor și claselor erau acoperite de proiecte ale copiilor, cele mai multe vorbind întocmai despre diversitatea și sentimentul de acceptare ce se resimte în această comunitate. Spre exemplu, unul din proiectele pe care toți copii dintr-o clasă l-au făcut la începutul anului a fost acela de a decora o placă de lego cu orice fel de piese și-au dorit ei, astfel încât acea placă să-i reprezinte pe ei. Acum, toate acele plăci au fost lipite între ele pentru a crea niște tablouri simbolice și pline de viață, răspândite acum în toată școala. De asemenea, sălile de muzică și artă au fost foarte impresionante, deoarece copiii aveau la dispoziție o mulțime de instrumente diferite și materiale diverse, iar din felul în care se exprimau, profesori foarte pasionați, ce îi încurajează mereu să-și folosească latura creativă.
Următoare activitate a fost coordonată de echipa Movement for Improvement. După acest val de informații și descoperiri legate de școala lor, am vrut să le oferim elevilor o prezentare care să conțină informații și despre noi, școala și proiectul nostru. A doua parte a activității a constituit dintr-un joc de speed-dating cu întrebări legate de viața în Danemarca, despre cultura bicicletelor și Hygge. A fost foarte interesant de văzut cu câtă ușurință vorbesc despre lucrurile acestea, fapt care arată cât de obișnuiți sunt cu acest stil de viață și fel de a fi.
După finalizarea acestei activități le-am mulțumit elevilor ce ne-au oferit turul și ne-am luat rămas bun, rămânând în schimb împreună cu unul dintre profesorii lor. Acesta ne-a împărtășit puțin din filosofia școlii lor, care s-a dovedit că seamănă foarte mult cu a noastră. Conceptul de bază pe care ei încearcă să-l aplice în învățare are denumirea de Playful Learning. Acesta reunește trei mari arii: Delight, Choice și Wonder. Am observat cât de mult seamănă aceste idei cu ceea ce școala noastră vrea să încurajeze: curiozitate, individualitate și stare de bine și ne-am regăsit în foarte multe dintre cele ce ni s-au prezentat. A fost un moment de reflecție interioară și de recunoștință pentru ceea ce avem.
Luându-ne rămas bun de la Școala Internațională din Billund, ne-am îndreptat atenția spre ultima atracție din zonă înainte de plecare: Muzeul Reciclării Okolariet din Vejle. Acest muzeu își are expoziția deschisă gratuit pentru oricine își dorește să viziteze și să aibă parte de o experiență de învățare dintre cele mai interactive. Muzeul este împărțit pe mai multe nivele: poluarea apelor și de unde pornește ea, poluarea prin intermediul risipei de mâncare, categorie ce a fost explicată prin intermediul unei camere făcute să arate precum creierul unei fete care se gândește la ceea ce mănâncă, de unde vine mâncarea ei și ce se va întâmpla cu resturile. Moda rapidă a fost explicată prin intermediul unor joculețe interactive și decoruri sugestive, întocmai ca primul nivel: poluarea apei, unde am avut parte și de o experiență unică în cadrul unei simulări interactive ce îți permite să vezi traseul resturilor pe drumurile canalizării. Cu toate acestea, cea mai mare simulare a fost cea de la ultimul nivel, ce te transporta în anul 2100, explicând evenimente din istoria schimbărilor climatice și posibile soluții.
Am rămas profund impresionați de toate activitățile din această zi și am petrecut mult timp reflectând la ele, atât pe drumul lung către Copenhaga, cât și în cadrul cercului de seară. Înainte să stabilim detaliile programului pentru următoarea zi, am decis să facem o altă activitate, în care să ne provocăm imaginația și să ne gândim la ce înseamnă Hygge pentru noi și în ce momente din călătoria aceasta ne-am simțit învăluiți de acest sentiment.